Calella mima el turisme rus

Carta de la Braseria 'Ca la Nuri', a Calella (Alt Maresme). Foto: carlespascual.catEl centre comercial de Calella, de punta a punta del carrer Església, viu el formigueig típic de cada estiu. Els calellencs i calellenques que, per evitar el bullici, decideixen creuar-se la ciutat pels carrers paral.lels, Jovara i Bruguera, es perden el paisatge que vesteix la seva travessia més concorreguda. Russos i més russos, entrant a determinades botigues (no totes fan l’agost amb ells). Dependents i dependentes xaporrejant l’idioma amb els clients. El comerç, el que fa negoci amb aquest turista i que s’ho pot permetre, té contractada una persona nativa, que fa més amable i més fàcil el tracte.

L’etiqueta ja ‘démodée’ de Calella dels alemanys o dels anglesos, va camí d’incorporar un altre qualificatiu: la Calella dels russos. L’aposta, des del consistori, és ferma per acontentar aquest turista que arriba amb diners i disposats a gastar-se’ls. Així, a la nova EOI de l’Alt Maresme que s’inaugurarà al setembre, s’impartiran classes de rus, que des de fa un temps ja es donen als treballadors del sector serveis. És habitual, trobar-se cada cop més, amb espais públics en què grans ‘tour-operadors’ de Rússia s’anuncien i s’han ofert recepcions a executius d’agències de viatge del país. El terreny es prepara i es cultiva perquè l’any que ve, hi repeteixin! Amb l’alcaldessa de la ciutat, Montserrat Candini hi hem conversat.

Montserrat Candini, alcaldessa de CalellaQuin és el balanç de la temporada turística a Calella, a dia d’avui?
Fins ara és una bona temporada. Hem incrementat la presència de turistes russos i el percentatge d’ocupació hotelera és elevat. És cert que en altres èpoques, la tranquil.litat de la temporada venia tancada des de l’anterior i que, ara, es va molt a última hora.

L’Ajuntament ha rebut ja la transferència de la taxa turística recaptada fins ara?
Ens han confirmat que ho rebrem aquesta setmana. Seran els 5 primers mesos, que comprenen el període novembre 2012-març 2013. I ingressarem uns 10.800 euros.


Tenen ja una destinació?

No. S’ha de pactar amb els empresaris. S’han de dirigir a la promoció turística. I passada la temporada, quan disposem de la quantitat exacta, ja definirem, cap a on van.

L’Agrupació d’ICV a Calella diu que l’actual model turístic és massa madur i que cal reorientar la búsqueda d’ingressos cap a altres vies
No sé que volen dir per massa madur. Quan em van venir a veure no em van traslladar aquesta reflexió. En tot cas, si madur vol dir 60 anys d’història, és veritat, fa molts anys. Maduresa, si és experiència d’acord. I si és sinònim de caduc, no hi estic gens d’acord… Crec que quan es fan afirmacions d’aquest tipus, el que s’ha de dir és ‘la nostra alternativa és aquesta’. Fa molt de temps que ja no som la Calella del turisme de borratxera. Cada vegada es va arrelant més el producte del turisme esportiu i cultural, evidentment, sempre comptant amb el sol i platja.

A vegades, un té la impressió que tot comença i tot s’acaba amb el turisme rús
Sí… Aquest és el problema de pensar que el monocoltiu és qui t’acaba salvant les temporades. Si repassem bé la nostra història, en el seu moment van ser els alemanys, després els anglesos i ara els russos. Hem d’aprofitar el potencial que ens dóna aquest turisme rus que ha pujat un 7% més respecte a l’any passat, amb un 23% de pernoctacions, respecte d’altres nacionalitats. A més a més, és un turista que té poder adquisitiu i deixa diners.

I teniu la percepció que hagi perdut poder adquisitiu, respecte a d’altres anys?
No. És un turista rús de classe mitjana, però que són directius d’empreses importants. Aquell rús, gran inversor i que ara va al Carib, a Calella no l’hem tingut mai.

I el que ve, deixa els diners a Calella o els va a deixar a Barcelona?
Hi ha de tot, però puc assegurar que aquí en deixen. I més enllà que puguin anar a La Roca Village, acaben descobrint que aquí tenim un centre comercial potent, de primeres marques que també paga la pena.

I us consta que des dels hotels, entre les excursions que s’ofereixen als russos, se’ls proposa d’anar a Andorra i la mateixa Roca Village per fer allà les compres?
És lògic que, per part dels hotels i de les agències de viatges, el que vulguin és acontentar el turista oferint-li diferents propostes. I, òbviament, segur que hi ha alguna que no passa per la fidelització a Calella. Però, aquí, no hi podem entrar nosaltres.

I no es poden fer polítiques amb els hotelers per potenciar el coneixement i el consum en el comerç local?
Ho fem… Es dóna aquesta informació. Fins i tot, a més dels comerciants, també ens hem trobat amb els recepcionistes dels hotels perque situin Calella per davant de qualsevol altra destinació.

El comerç local en surt beneficiat, de la presència del turisme rús?
Sí, segurament que en podria sortir més, si tot, íntegrament ho gastessin aquí. Jo quan parlo amb els comerços, sobretot aquells que tenen sabates, jaquetes de pell, aquells que tenen marques com Donna Karan, Dolce Gabbana, Calvin Klein, Timberland, Lacoste…, aquests, amb marques potents, s’en beneficien.

I la resta?
I la resta, doncs…. Jo estic segura que els ciutadans de Calella no anem a comprar a totes les botigues. Per tant, forma part de la selecció natural respecte a l’oferta i la demanda. Cadascú se sap les seves estratègies.

Després del viatge a Moscou, s’ha tret algun profit de les gestions que es van fer?
Hi ha una empresa que té molt d’interès de venir a Calella. Havia de venir aquesta primavera i no va poder ser. És una empresa important a Rússia, que ara ha rebut subvencions dels fons estructurals, i que els ha fet decantar-se per invertir a Lituània. Però amb la idea de mantenir el lligam amb Calella. Ens esperarem.

De quin sector és aquesta empresa?
Hi ha dos sectors. Un vinculat amb la distribució càrnica i l’altre a activitats esportives i escolars. Però hem d’esperar perquè tot està encara a les basseroles.

ÀUDIO DE L’ENTREVISTA Entrevista Montserrat Candini (turisme rus) ARTICLES RELACIONATS
El turista rus de Calella no vol l’article ‘made in Xina’ i busca el ‘tax free’
Qui diu que el turisme és tan necessari, i perquè? (Per Joaquim Costa a Rebat.cat)

Share

Deixa un comentari

Your email address will not be published. Please enter your name, email and a comment.