Facebook i Twitter a les municipals de Calella, qui prioritza què?

Cap de les vuit formacions polítiques que es presenten a l’alcaldia de Calella té una estratègia comunicativa a les xarxes socials [Twitter i Facebook]. Les utilitzen en major o menor mesura. Els perfils personals, bàsicament a Twitter, primen per sobre dels del partit.

El cas més remarcable és el de Montserrat Candini [TW], l’actual alcaldessa, que és una de les més actives. El seu perfil a la xarxa dels 140 caràcters supera àmpliament en nombre de piulades i seguidors al del partit [CiU], que majoritàriament s’utilitza per repiular. Passa una cosa similar amb Cristina Gómez [TW], d’Esquerra Republicana, malgrat que el partit té una presència més significativa a Twitter. En el bàndol dels més actius, també es troben dues forces sense representació al consistori, Entesa per Calella i la CUP. Pel que fa als primers, el seu cap de files, Josep Barri [TW] és el més actiu de tots els candidats en nombre de piulades, amb gairebé 7.000 [Barri és un dels pioners del 2.0 a Calella, des que va crear la Llopasfera]. I dels segons, que es mouen com peix a l’aigua a les xarxes, l’activitat del seu número 1, Jan Catà [TW] no és de les més grans. Això sí, són la força política amb més seguidors a Twitter.

Nombre de piulades que s'han fet amb les etiquetes més utilitzades. Període, 9 d'abril-8 de maig. Font: Jordi Verdura

Les xarxes, però, es tenen presents com indica el gràfic. Els grups més actius utilitzen etiquetes amb què acompanyen la difusió de les seves informacions [dades recollides per Jordi Verdura, període 9 d’abril-8 de maig, del nombre de piulades fetes amb cadascuna de les etiquetes]. En el cas d’Entesa [#atreveixteacanviar], la CUP [#capgiremcalella] i Esquerra [#juntspERCalella], l’etiqueta va dirigida a la gent, sense personalismes. Pel que fa a Convergència, tria la seva alcaldable com a protagonista [#candinixcalella]. En el període assenyalat, les quatre etiquetes van generar un total de 824 piulades: 353 [42,84%] amb l’etiqueta #candinixcalella; 244 [29,61%] amb l’etiqueta #juntspERCalella; 143 [17,35%] de l’etiqueta #capgiremcalella; i 84 [10,19%] amb #atreveixteacanviar.

Malgrat això, hi ha partits com Iniciativa, el PSC, el PP i Plataforma per Catalunya que l’ocellet el tenen marginat. El perfil dels primers acumula 35 piulades. Els altres tres partits no tenen compte. Sebastián Tejada, alcaldable d’ICV i Josep Torres, el del PSC, sumen 20 tuits entre els dos.

A Facebook, la cosa canvia
Tots els partits, tret del grup local de PxC, hi tenen una presència destacada. Aprofiten el canal per a difondre els actes, els programes i els vídeos de campanya, un altre dels fets destacats. Es cuida la imatge, amb més o menys mitjans, però es té present aprofitant tots els suports que ofereixen les noves tecnologies. Els alcaldables també hi tenen tots el seu perfil. L’única que té pàgina, amb més de 5.000 m’agrades, és Candini.

Les xarxes cohabiten encara amb les formes tradicionals d’arribar a l’electorat. Els cartells propagandístics omplen la ciutat i els mítings continuen sent presencials, malgrat que alguns partits ja s’han atrevit amb aplicacions personals, com és el cas de Convergència i Unió i Esquerra, per mantenir un contacte més directe amb una part del target dels partits. Les xarxes permeten el contacte i la difusió, i són econòmiques. Alguns partits, com Entesa per Calella, han invertit una petita part del pressupost en posicionament i visibilitat dels seus vídeos a Facebook.

Share

Deixa un comentari

Your email address will not be published. Please enter your name, email and a comment.